sábado, 30 de marzo de 2013

Setmana Negra

"El arte es una cosa extraña. Bajo el sombrero de Banville puedo escribir 200 palabras al día. Un día decidí que podía convertirme en otro y bajo ese segundo sombrero, en esa segunda piel, puedo irme a comer tras haber escrito un millar de palabras, tal vez 2.000, y disfrutar con ello. Es increíble descubrir cómo otro tipo puede vivir tu vida y usar tus manos y deleitarse con eso. Escribir es un trabajo peculiar... Escribir es como respirar. Lo hago por necesidad. Por mi propia boca, y ahora también por la de Black".



La Setmana Santa dóna per un parell de novel·les. Les que m'ha deixat la Concep, En busca d'April (la 4ta de la sèrie) i Mort a l'estiu (5ena), de Benjamin Black, qui empeny un metge forense, el turmentat doctor Quirke, a fer recerques entre copa i copa, cigarretes, fums i boires.

 Dublin als 50 és una ciutat negra i humida: a la primera que he llegit, freda que cala, a la segona d'una sofocant calor que ofega. Escrites amb prosa virtuosa i senzilla, de vegades molt cinematogràfiques, no semblen del gènere. Les trames no són rodones, però els personatges i el descobriment de la pròpia història del Quirke les fa molt atractives.



BB ens parla pel seu detectiu de corrupció, depressions, de la rígida església catòlica irlandesa, de famílies maldites i de dones fatals. Una desaparició i un sospitós suïcidi són l'excusa per jugar i ballar en escenes clàssiques i amb gran sentit de l'humor. I per preguntar-se per l'existència del mal:





Segurament cauran per Sant Jordi les dues següents o, d'una vegada per totes, començarem a tastar en Banville, que ja li pronostiquen el Nobel. Fóra també interessant que la nostra tele compri els drets de la sèrie de la BBC, amb un dífícil de digerir G Byrne com a protagonista.

viernes, 29 de marzo de 2013

bandas y cintas (6)

Cuando mis padres fueron a Londres y nos trajeron el disco del musical que vieron en directo, mi hermano y yo, unos peques de 7 y 8 años, nos quedamos prendados y empezó a ser el vinilo que se oia a todas horas. El disco se rayó pero por suerte salió la peli y nos compramos la banda sonora que todavía nos gustó más.


Desde la obertura hasta la despedida, nos aprendimos todas las canciones de los dos discos, que cantábamos en un inglés inventado ya que no habían editado las letras (de Tim Rice) en el álbum. Son piezas pegadizas, bailables, con unos arreglos de bajo, guitarras y batería muy elaborados. Algunas melodías dulces de María Magdalena chocan frontalmente con las crueles arias de los sacerdotes o los agrios monólogos de Jesús y Judas.
La película de Norman Jewison filmada en Israel provocó algunas protestas de grupos católicos, pero en general fue bien aceptada aunque se trasladara la pasión de Cristo a los 70 en una comunidad hippie, artista y rockera. 
Aquí toda la película. La obertura, que cita algunas melodías de la ópera, coincide con la llegada del autobús del cast y del atrezzo:




El personaje que más destaca es el de Judas, interpretado por Carl Anderson. Desde el principio lo vemos atormentado y canta la mejor pieza que es la que sigue a la obertura, Too much Heaven on their minds, en que avisa a Jesús que hablando de Dios se aleja del hombre y eso puede ser muy peligroso.




Los sacerdotes se inquietan al ver que el pueblo sigue al que llaman el Mesías. Deciden cortar por lo sano después de una encendida discusión, desde las alturas de unos andamios y vestidos con capas y mitras de piel negra. Destaca la pareja del atractivo Caifás (el bajo Bob Bingham) y Annás (Kurt Yahjian) que canta en un agresivo falsete (minuto 22.10 del primer video)

Una alocada multitud baila y venera con frenesí a Jesús dirigida por la voz negra de Simón Zealotes, que aprovecha para decirle que es la oportunidad para rebelarse contra Roma. Genial escena de amor Hippie! (min 29)

Toca ahora el alegre charlestón de Herodes que espera de Jesús algún milagro en directo para divertir a su corte, sobre una plataforma estilo ibicenco en el Mar Muerto. Al final se desentiende de su responsabilidad de juzgarlo. (1:16')

Could we start again please (1:19:30) es la melodía lenta que más me interesa de la ópera, donde el pueblo está viendo su error y pide perdón. Un canto esperanzador que sirve para concluir el post donde no he insertado las piezas que ya conocemos todos. 

Incluyo la crucifixión, tan difícil de ver, para resaltar que la música de esta escena es extraordinaria, que tanto recuerda a Ligeti, donde el lamento es hiriente y profundo. (1:39:14)

Es obvio que le dedico este post a mi hermano que anda por los madriles. Y a los papis que nos dejaron escuchar el álbum tantas veces: la mejor banda sonora de FL Weber.

Post del 18/7/10, reeditado para recolocar los fragmentos eliminados por YT

miércoles, 27 de marzo de 2013

de Rodríguez


Un sensacional músico de Detroit de los sesenta cae en el olvido. Misterioso y fascinante retrato, documental perfectamente narrado, y unas canciones por descubrir. Que nadie os explique nada, simplemente, id a verla y sabréis de lo que estoy hablando. Por supuesto, en versión original.

No pongo el video de promoción porque, para mí, da demasiadas pistas..
Sólo algo que no entiendo, para los que vayáis: ¿Por qué no hay negros en el polideportivo?

sábado, 23 de marzo de 2013

Seducidas por la expo


La National Gallery y La Caixa se han puesto de acuerdo para montar una original exposición que relaciona artistas fotógrafos con la Historia del Arte. Seducidos por el Arte muestra cómo las fuentes clásicas inspiran a la fotografía, incluso a la más experimental. Todos los géneros se representan en las diferentes salas: grupos, figura humana, retrato, paisaje y bodegón.

Que no pierdan dulzor, 2010
Image © Maisie Broadhead
Marga nos animó a visitarla, ella repetía, y no es para menos. No se trata de encontrar parejas de obras como la que inicia el apunte, sino de observar grandes obras de la tradición y contrarrestarlas con la lectura actual de los mismos temas. Como este exhuberante jarrón de Fantin-Latour, una explosión de color que se toma a rajatabla en la foto de O Gherst del 2007,  quien ha de congelar las flores para que, al detonar pequeñas cargas explosivas, se quiebren en pedacitos.



Y como una es medio griega y calamar, pues también nos fijamos en el Laocoonte y sus hijos atacados por serpientes marinas, imagen que se coloca junto al hombre tatuado de R Learoyd (2011), desnudos bellos y cada uno con el sufrimiento de su tiempo.



No pongo más imágenes porque el elemento sorpresa le da mucho carácter a la muestra. Atención al Turner expuesto, la más avanzada de todas las marinas, y los retratos de gran formato.

Abierta en el Caixafòrum de Bcn hasta el 19 de Mayo.

jueves, 21 de marzo de 2013

Coca Mediterrani





Com que tinc familiars al·lèrgics a aliments, em toca cuinar i deixar els dinars fets quasi cada dia. Ho faig amb gust. Catalunya Música forteta, que la campana fa soroll i entre tant de guirigall, em surten unes viandes com ara aquesta coca tan facileta i resultona:

Estendre un base de pizza Mercadona o Tarradellas (la Buitoni és més cruixent, però ara boicotegem producte forani, que hem de fer país) a la placa del forn, punxar amb la forqueta i banyar amb una mica de salsa de tomàtiga casera.

Alternar franges de pebrot vermell amb tires de aubergínia escalivats. Afegir anxoves de mercat, que no salen tant, perpendicular a la senyera i donar un toc grec amb unes kalamates ben negres. Si no tenim anxoves, una mica de sardina o verat pelat, sense espines, fa servei. Formatge Feta si no volem peix.

Rajolinet d'oli verge i polsim d'orenga. Fornejar 30 minuts a 200º. Esperar llegint Tirant lo Banc.

És tan bona calenta com refredada. Molt mediterrània i adequada per la Setmana Santa. I fem salut.
Apa, ja he posat la primera recepta de cuina per a mandrosos i potser, em pugen les visites, que diuen que cuina és top etiqueta.


Amb quina música acompanyaríem la coca?


miércoles, 20 de marzo de 2013

Lapidàries

La foto a la portada de LES VEUS DEL PAMANO


Confesso que en veure la portada vaig pensar en un altre Cabré musical. Sí, la obra és coral, entrentinguda, maniquea, llarga i repetitiva. Mateixes fòrmules que veurem a Confiteor -d'estil i de tocar la fibra, com torturar nens- amb un guió inversemblant. I cap nota musical.

Ningú vol marxar a Barcelona i mira que en tenen de motius.
El professor protagonista eructa les mateixes tornades a una sofrida filla que no té; poc creïble l'il·lustrat mestre incapaç de seguir la seva família i es queda plantat al poble perdut del Pirineu.
La senyora, podrida de diners, guapa i marcolfa, prefereix també estar-s'hi allà, passant pena pels maquis, avorrint-se ben sola, aguantant al fatxa del Targa i el safareig del carrer.
Aquests dos personatges, que neixen morts, es troben, tot es va complicant de manera barroera i a sobre tenim una beatificació. Quin aiguabarreig.

Aquest entreteniment històric, que em va recomanar amb gran fervor un profe d'història, és un altre destacable best-seller (va portar a fer una fluixeta versió de tv3, salvant l'Orella), ideal per recuperar la son quan un pateix d'insomni, però desgraciadament massa lleuger.

Sort del picapedrer, que ens fa unes pessants làpides que ho resumeixen tot.
Dues novel·les i mitja del JC: no repetiré.

Totes les lectures de K a librarything o gadget, abaix dreta.

martes, 19 de marzo de 2013

Ito


Suites Avenue Pso. Gràcia


Los Pritzker, como los Óscar, premian el espectáculo por encima de la disciplina. Basta ver a Toyo Ito y sus tres cartoncitos de Barcelona. Y eso que él defiende en el País:

  "Estos últimos años he observado que lo que ha predominado son las informaciones por encima de los objetos y de las cosas. En este entorno difuso, el hombre es muy fácil de manipular y me parece en conjunto un concepto muy negativo. Me gustaría que volviéramos a dar importancia a las cosas porque de lo contrario perderemos nuestra sensibilidad animal. Ahora es un buen momento para pararse y pensar un poco sobre las relaciones humanas"


Torres Fira


Restaurante Fira


Pura fachada: texturas para construir incluso tipografías


domingo, 17 de marzo de 2013

Mi otro José (2)




Es el tercero* de la Biblia. José de Arimatea, tío abuelo de Jesús, se convierte en su tutor cuando José padre fallece. Era rico, miembro del Sanedrín y propietario del sepulcro donde se deposita el cuerpo de Cristo. Los Evangelios explican que le pidió a Pilatos poder dar sepultura a Jesús, lo desclava con ayuda de Nicodemo, lo envuelve en lienzos y lo lleva a su tumba excavada en la roca.
Aparece en todos los descendimientos de la cruz como un anciano con gran barba de sabio, ricamente vestido con ropajes de sacerdote judío y con una pena contenida. A veces se le confunde con Nicodemo, hombre sabio y algo más joven, en muchas fuentes que he consultado.

A la izquierda, Lord Leighton (1830-1896) lo representa solo, de espaldas en un anochecer esperanzador, con la sábana y una corona en las manos.








Botticelli, en una de sus últimas y novedosas composiciones, llenas de color, movimiento y emoción, lo coloca algo apartado de las sufrientes, mirando al cielo con los elementos de la pasión de Cristo, corona de espinas y clavos, justo delante de la negra tumba.

S Botticelli. Lamentación. c.1495

El José de Arimatea de Durero aparece a la derecha, paciente, esperando con una enorme vasija de aceites de embalsamamiento y sujetando todavía la sábana santa. Al fondo, un curioso paisaje nórdico con tres planos monocromos: la ciudad de Jerusalén iluminada, montañas picudas y el amenazante cielo. A la izquierda se adivina el sarcófago abierto en la entrada de la roca. Los minipersonajes son los miembros de la familia Glimm, la que hizo el encargo de la pintura.

A Durero. Lamentación. 1503
Si son tristes las lamentaciones, mucho más trágicos son los descendimientos de Cristo, exánime, representado como un terrenal hombre muerto, cuyo cuerpo blanco adopta posturas sueltas y deformes. José se vuelve activo con sus hombres: se ayudan de la sábana tensada (no la mortaja) que marca el eje diagonal, para recogerlo con cuidado en la pintura de Rubens, una de sus primeras obras monumentales.


Rubens. El descendimiento de la cruz, 1610


Más vertical es la caída del Cristo de Rembrandt en esta preciosa composición, ante un José testigo, anciano con bastón (Nicodemo en algunas fuentes), que ya no puede colaborar en la empresa. El ayudante de azul es el propio Rembrandt. La luz que se refleja en los rostros proviene de la figura divina.


Rembrandt Descendimiento de la cruz, 1633

Sólo cinco muestras del personaje que regamos con música de Bach y muchas más obras de descendimientos, lamentaciones y enterramientos, que llega muy pronto la Semana Santa. Jesús yace muerto en imágenes bellas, lejos de la crueldad del martirio y la crucifixión.




Para la Pascua, recitativo (BWV74) y aria (75) "Mache dich, mein Herze, rein" de la Pasión según San Mateo, JS Bach. Dietrich Fischer-Dieskau (barítono), Munich Bach Orchestra, dirige Karl Richter.

Notas de The Sacred Dramas of J.S. Bach de W. Murray Young:  José de Arimatea es el actor expresando su emoción tranquila en la paz del anochecer mientras descienden al Señor de la cruz. En el aria, con su ritmo y una suave melodía, José de Arimatea proclama su eterna devoción a Cristo y la salvación del mundo. El motivo de la calma es substituido por el motivo de la alegría.


NUM. 74  RECITATIVO 
Al atardecer, cuando refrescó,
se hizo patente el pecado de Adán.
Al atardecer, el Salvador lo redimió;
Al atardecer volvió la paloma
trayendo una rama de olivo 
en el pico.
¡Oh, hermosa hora!, 
¡oh, atardecer!
Ya está hecha la paz con Dios,
pues Jesús ha soportado ya su cruz.
Su cuerpo descansa al fin.
¡Alma bien amada,
ruega, ve y pide 
que te entreguen 
a Jesús muerto,
oh provechoso, 
oh preciado regalo!

NUM. 75 ARIA 
Purifícate, corazón mío,
yo mismo quiero enterrar a Jesús.
Pues Él hallará en mí por siempre
dulce reposo.
¡Mundo, aparta, 
deja que Jesús penetre en mí!
*José de Nazaret y José, hijo de Jacobo

Aunque hoy es el santo del de Arimatea, aprovechamos para saludar a los Josés que lo celebrarán pasado mañana y que por aquí pasean, que ya son unos cuantos. 
¡Muchas felicidades!


sábado, 16 de marzo de 2013

Calamar a Montserrat

*

El dia 12 de Març es celebra el dia de Sant Ignasi de Loiola als centres escolars dels Jesuïtes. Vàrem anar a Montserrat on, de camí cap a terra santa, SI arribà per deixar les armes i vestidures i retirar-se després a la cova de Manresa durant onze mesos.

Una excursió saludable, uns càntics dels disciplinats escolanets acompanyats del nou, majestuós i modern orgue que estrena la basílica i als bancs, molts turistes americans i russos, que emprenyaven amb les càmeres sorolloses i les queixelades a les seves pomes, tú, que era hora de dinar!

Poc faltava per saber que tindríem Papa de l'ordre, Francesc, un home que, diuen, és senzill. Que tingui sort i moltes ganes de reformar la casa vaticana, que falta li fa:



 *Vés per on, de sortida al pati del monestir, veiem aquest calamar tan papal, amb caputxó-mitra de pulcre marbre blanc. Gràcies, Concep, per la foto.

jueves, 14 de marzo de 2013

amagar l'ou

Imprescindible, l'ou. No ens cansem de menjar-los. De geometria perfecta i més bonics, els rossos. Tan barats que, quan vaig tenir antull de truita a la francesa a l'embaràs, el meu home va quedar encantat de complir la demanda.

Unes idees per decorar la Pasqua.
Els artistes són...?

1

2

3

4

5

6

7

8



9

i 10.

ovoides per arcs tangents, dibuix tècnic

(i dos extres de Kalamart)



lunes, 11 de marzo de 2013

Renuncias (y calamar)


Un día más: Hombres y mujeres, ¿distintos a la hora de la responsabilidad?
1. En la escuela, mucha diferencia entre alumnas y sus compañeros.
2. Bastante, entre profesoras y sus compañeros.
3. ...



viernes, 8 de marzo de 2013

un dia más



Frauentag (International Women’s Day) 1930: Against Militarism, Against Social and Political Reaction. Cartell de Victor T Slama (Viena 1890-1973)

martes, 5 de marzo de 2013

Bandes i cintes (5): Al fossat



Bonica manera de titular un documental, que sembla el nom d'un personatge àrab. Hem esperat poquet per tenir-lo a la xarxa, després de l'estrena, pels volts del passat Sant Joan. Ens l'havien recomanat els amics més melòmans. I és que ens apropem als treballadors del Liceu: de l'orquestra quan assagen (hi ha moltes estones de música), quan es preparen o descansen i dels altres que netegen o atenen telèfons.

Treballar a una orquestra d'òpera no és molt còmode. Un fossat estret ha d'encabir una simfònica que mira al director, però no veu ni públic ni escenari. Les partitures quasi enceguen perquè s'il·luminen sobre un fons negre del terra, de les parets, de les camises dels companys.
Es fa esgotador veure'ls quan arriba un Wagner, com el Parsifal que preparen a la pel·lícula, amb les tensions musculars que pateixen braços i esquena de tanta estona tocant.



Els protagonistes parlen dels nervis, de la seva dura preparació des de nens, de la competència, del que representa treballar en un conjunt. Veiem com acaronen els instruments, apunten indicacions del director, protesten per unes partitures que no són la millor edició.

De com funciona el Liceu: el llargmetratge és un conglomerat de curts que ho suggereix tot i ho fa amb una dolça parsimònia, amb les paraules imprescindibles, moltes notes i amb molts silencis també. Sense la veu d'un narrador, perquè no cal, els enquadraments a més de poètics, són molt eloqüents.




Moments que recordo especialment:  dos músics, a l'entreacte, escurant una jugada d'escacs. De com arrenquen de la cua del cavall, els pèls per fer un bon arquet. El jardí d'una violista i la mossegada que li fa l'instrument al coll. El menjador social, a tocar del teatre. La Gruberova fent catúfols (i torna la temporada 13-14!). Parsifal entre bambolines i Brahms desafinat.

110 minuts que passen volant i que mereixen el premi de la crítica.

lunes, 4 de marzo de 2013

Camps


 

Normann Szkop els fotografia des d'una avioneta al nord d'Holanda. Tulipes molt visitades pels turistes a peu, a les plantacions extensives. Sembla que no siguin gaire aromàtiques, però els colors saturats de les flors brillen fins a fer mal.



La tulipamania fou l'eufòria especuladora que es produí als Països Baixos al segle XVII amb l'arribada de la tulipa i és un dels primers fenòmens especulatius de masses del que es té notícia.



domingo, 3 de marzo de 2013

any Wagner (4) i Jonas és Parsifal





Hi ha una línia prima entre la vigília i la son. Com la que separa la fortificació dels monjos del món terrenal. Amb el Parsifal d'ahir, emès des del Met als cinemes, és fàcil despertar amb freqüència per la quantitat d'imatges i emocions viscudes. No era per menys: la gran obra de Wagner va ser servida per una excel·lent direcció amb la batuta suau de Gatti, uns cantants esplendorosos, tots, un cor d'homes colpidor i una escena plena de quadres pictòrics.



Jonas Kaufmann és el noi estúpid, el que no pregunta i el que va descobrint què significa la ferida d'Amfortas. El seu viatge és cantat pel tenor amb gran teatralitat, amb respecte religiós cap a Wagner, amb una veu madura i ideal pel rol, tècnicament impecable. Tenim un Parsifal. I tenim un gran Klingsor de Nikitin, un majestuós Amfortas amb el suec Mattei i un gran Gurnemanz amb un Pape molt ficat. La seductora Kundry arriba a cotes altes amb la soprano Dalayman i les noies flor fan un cant absolutament embriagador.



La feina del regista, F Girard és molt efectista però no del tot original. Sap treballar molt bé els paisatges còsmics, epidèrmics i nuvolats amb les figures de l'escena i la música, però és al segon acte on crec, s'excedeix. La Wunde, ferida que sempre sagna del rei Amfortas, és omnipresent a tota l'obra. Des de l'escletxa que s'obre a terra, al primer acte, que descobreix un infern a Parsifal, l'entrada al bosc de Klingsor, cobert ell mateix de sang des del cap, i representat per unes llances brillants que sembla, empalen les noies flors. Més vermell a l'estany on navega un llit menstruós i monstruós: el pecat de la dona és castigat per Déu amb la sang mensual i la bruta pèrdua de la virginitat. Tan desagradable com visualment saturador.






Al tercer acte tornem a aquella terra erma, però ara, encara més devastada. Arriba Parsifal amb la llança sanadora entre núvols amenaçadors i mànigues destructores. Una camisa blanca el bateja i una coreografia de gestos cristians i orientals la balla el gran cor, esperançat, per acomiadar el festival sagrat.




Cròniques imprescindibles:
Joaquim,
...
la retransmissió per ràdio:
BBC